Primele 16 tramvaie

Primele 16 tramvaie turcești ajung în 2021 la Timișoara

392 Views

Primele 16 tramvaie turcești ajung în 2021 la Timișoara. UE finanțează 21 de garnituri noi

Vești bune pentru Primăria Timișoara! Uniunea Europeană a aprobat al treilea proiect pentru înnoirea flotei de tramvaie, în valoare de 96 de milioane de lei. Toate cele 21 de garnituri noi dorite de PMT se vor cumpăra cu bani europeni. Primele 16 tramvaie turcești vor veni în 2021.

Primul tramvai turcesc achiziționat de Primăria Timișoara cu fonduri europene ajunge în capitala Banatului în luna noiembrie a acestui an, speră reprezentanții municipalității.

Turcii de la Bozankaya, firma care a câștigat licitația PMT, ar fi promis că cele 16 tramvaie turcești din contractul semnat la sfârșitul lunii iulie 2019 vor ajunge în oraș până la sfârșitul anului viitor.

„Deocamdată se lucrează, fără probleme, la prototip. În luna noiembrie va veni primul tramvai, acesta este calendarul, apoi se face omologarea, care durează două luni, iar până la sfârșitul 2021 le vom avea pe toate 16 din contract. Așa ne-au promis cei de la Bozankaya. După ce avem omologarea se dă comanda pentru celelalte 15”, a declarat, pentru TION, Culiță Chiș, șeful Direcției de Drumuri din cadrul Primăriei Timișoara.

Contractul spune că prima garnitură din cele 16 tramvaie turcești trebuie livrată în 18 luni, însă oficialii PMT spun că au promisiuni serioase că prototipul ajunge în noiembrie 2020 la Timișoara.

PMT poate cumpăra între 16 și 40 de tramvaie
Reprezentanții PMT au semnat, în 26 iulie 2019, contractul cadru cu firma Bozankaya din Turcia, care prevede achiziția a între 16 și 40 de tramvaie. Costă aproape 2,5 milioane de euro tramvaiul, iar valoarea totală a contractului este de 185,3 milioane de lei cu tot cu TVA, echivalentul a 38 de milioane de euro.

Municipalitatea vrea să cumpere 21 de tramvaie noi, mai ales după ce a obținut finanțare de la Uniunea Europeană pentru trei proiecte de câte șapte garnituri. Evident, primăria va asigura cofinanțarea. Ultimul proiect s-a aflat până nu demult pe lista de rezervă și a fost aprobat recent de UE. În curând urmează să fie semnat un act de prelungire a contractului cadru cu firma Bozankaya.

Noutate absolută în lume
Turcii vor putea produce mult mai ușor tramvaiele Timișoarei, după ce îl vor scoate pe primul din fabricație. Prima garnitură va fi o noutate absolută în lume, susținea, în vara anului trecut, președintele societății turcești, pentru că va avea o autonomie de 63 de kilometri.

„18 luni pentru livrarea primului tramvai este foarte puțin. La primul tramvai încercăm totul. Dacă putem face asta în 15 luni, în 12 luni în niciun caz, vom încerca. Când aducem primul tramvai la Timișoara, avem nevoie de una sau două luni pentru teste. Aveți foarte multe macazuri și asta este o mare problemă. Ai nevoie de un tramvai cu patru motoare și patru cutii de viteză. Va fi o problemă la întreținere, vă spun asta. Trebuie să testăm acest tramvai, poate timp de o lună, iar apoi, în două luni, putem trimite între 4 și 6 tramvaie. Primul tramvai este problema. Acest tramvai va fi o noutate absolută în lume”, explica Murat Bozankaya.

Garanție de 6 ani
Potrivit conducerii primăriei, un tramvai va avea 200 de locuri, cu 30 mai multe decât erau prevăzute în caietul de sarcini. O garnitură va avea o garanție de șase ani, perioadă în care toate lucrările de mentenanță și întreținere sunt asigurate de către turci.

Tramvaiele Timișoarei sunt expirate de zece ani, îndeplinind condițiile de casare încă din 2010. Au fost produse între anii 1962 și 1973, vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat de STPT fiind de 41,5 ani. Garniturile vechi ale Timișoarei sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă, care costă foarte mult.

Bozankaya, firmă cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro/zi, a livrat prima garnitură pe șine în anul 2001, în Houston, apoi în Phoenix, în SUA, printr-o colaborare cu Siemens. În momentul de față, fabrica turcească poate produce un metrou și jumătate pe zi.