Metrou

Planul de Mobilitate Urbană. Primăria vrea bani europeni

49 Views

Metrou, S-Bahn, pasaje subterane – noile proiecte din Planul de Mobilitate Urbană. Primăria vrea bani europeni

Metroul, trenul-tramvai, autostrada pentru biciclete, inelul IV, pasaje subterane lângă mall și alte câteva proiecte de infrastructură intră în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creștere Timișoara. Totul, pentru ca primăria să poată cere bani de la UE pentru astfel de investiții.

Timișoara are încă din anul 2016 Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), când a fost aprobat în consiliul local. Scopul este dezvoltarea sustenabilă a mobilității în aria metropolitană Timișoara, PMUD fiind, de fapt, un suport pentru pregătirea și implementarea proiectelor și măsurilor finanțate prin POR 2014-2020. Urmărește „crearea unui sistem de transport durabil, care să satisfacă nevoile comunităților din teritoriul său”.

Grație unei ordonanțe de urgență emisă de guvern în luna mai, OUG 88/2020, privind elaborarea unui portofoliu de documentații tehnico-economice aferente pregătirii de proiecte pentru perioada 2021-2027 cu finanțare din Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 (POAT 2014-2020), orașele și municipiile din România pot primi bani europeni pentru proiecte de infrastructură și pentru mobilitate și regenerare urbană.

ADR Vest a cerut primăriei încă din luna iunie completarea unor fișe de proiecte care ar putea îndeplinii condițiile stabilite de OUG 88. Cel mai important criteriu este ca acestea să facă parte din PMUD. Primăria Timișoara trebuie să se refere la proiecte cuprinse între 5 și 15 milioane de euro, fără TVA, echivalentul în lei. Aceasta este valoarea estimată.

Joi, 6 august, aleșii locali au fost convocați la o ședință „de îndată”, cu un singur punct pe ordinea de zi: actualizarea PMUD. În document vor apărea 11 proiecte noi pentru care primăria vrea bani de la UE în următorul exercițiu financiar. Vom regăsi în PMUD metroul, trenul-tramvai, autostrada de biciclete sau pasaje subterane în Piața Consiliul Europei ori străzile noi din Oituz pentru care primăria nu reușește să găsească un constructor.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este gândit pe perioada 2016 – 2030 și acoperă polul de creştere Timișoara, format din Timișoara și comunele Becicherecu Mic, Bucovăț, Dudeștii Noi, Dumbrăvița, Ghiroda, Giarmata, Giroc, Moșnița Nouă, Orțișoara, Pișchia, Remetea Mare, Săcălaz, Șag, Sânandrei, Sânmihaiu Român.

Pentru ce vrea PMT bani europeni:

Extindere linie cale tramvai pe Calea Torontalului (de la Bulevardul Cetăţii până la limita UAT Timişoara)
Autostrada pentru biciclete
Extindere Calea Buziașului (de la sensul giratoriu Gheorghe Domăşnean – până la limita UAT Timişoara)
Sistem de transport public integrat metropolitan utilizând rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară în zona aglomerației urbane Timișoara
Realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou în Timișoara
Inel IV: tronson Str. Armoniei – Calea Aradului
Realizarea drumurilor de legatură și a utilităților aferente, între str. Popa Șapcă, Calea Aradului și str. Oituz
Extindere la 4 benzi str. Pictor Zaicu – Demetriade
Amenajare zona Procopiu (str. S. Procopiu, E. Coșeriu, T. Tzara și H. Hulubei)
Achiziție tren-tramvai – 15 buc.
Achiziție utilaje pentru întreținere și mentenanță transport public.

UPDATE. Planul de Mobilitate Urbană a fost actualizat cu cele 11 proiecte. Au fost definite și inelele de circulație
Consilierii locali au adoptat, fără întrebări, actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creștere Timișoara, în care au fost incluse și cele 11 proiecte. Reprezentanții primăriei speră că vor reuși să obțină fonduri europene pentru aceste investiții.

Totodată, aleșii au definit și inelele de circulație, care se numesc acum coridoare integrate de mobilitate.

Coridorul integrat de mobilitate Inelul IV de circulație: Calea Torontalului, Bd. Cetății, Calea Bogdăneștilor, Gara de Nord, Bd. Dâmbovița, Bd. Liviu Rebreanu, Piața Gh. Domășnean, Calea Dorobanților, str. Măcin, str. Constructorilor, Calea Sever Bocu, str. Armoniei, Calea Aradului, str. Grigore Alexandrescu, Calea Torontalului.

Coridorul integrat de mobilitate Inelul II de circulație: Calea Torontalului, Piața Consiliul Europei, Calea Circumvalațiunii, Podul Jiul, Bd. Vasile Pârvan, Splaiul Nistrului, Podul Ilsa, str. Enric Baader, str. Aristide Demetriade.

Mai multe articole